تبلیغات
خــداونــد، نزدیکتر از... - جرعه ای از دریای نهج البلاغه
به نام آن که هستی، نام از او یافت


یکی از امیرالمؤمنین (ع) که او را همّام می گفتند و مردی عابد پیشه و پرهیزکار بود به حضرت عرض داشت: یا علی جانم به فدایت! اهل تقوا را چنانکه گویی آنان را می بینیم برای من توصیف کن. ابتدا امام در پاسخ دادن به او درنگ کرده، سپس می فرماید: «ای همّام، تقوای الهی پیشه کن و کار نیک انجام بده، زیرا خداوند با کسانی است که اهل تقوا و اهل کار نیک هستند.»

همّام به این مقدار سخن امام قناعت نکرد و حضرت را قسم داد که بیشتر برایش بگوید. پس حضرت، خدا را سپاس و ثنا گفت و بر پیامبر – که درود خدا بر او و آلش باد – درود فرستاد و سپس فرمود: «اما بعد، خداوند پاک و برتر مخلوقات را آفرید در حالی که از اطاعتشان بی نیاز، و از گناهشان ایمن بود، زیرا عصیان عاصیان به او زیان نمی رساند، و طاعت مطیعان او را سود نمی دهد.»

حضرت سپس به مشیت الهی و وقوف اهل تقوا به این مشیت اشاره می فرماید و خاطرنشان می نمیاید: «پس روزی آنان را در میانشان تقسیم کرد، و هرکس را در دنیا در جایی که سزاوار بود قرار داد.»

بر اساس این نگرش متقین به مشیت خداوند و اوضاع جهان رفتاری ممتاز در ایشان شکل می گیرد که امیرالمؤمنین (ع) به شمارش آنها می پردازد: «پرهیزکاران در این دنیا اهل فضائلند، گفتارشان صواب، پوشاکشان اقتصادی، و رفتارشان افتادگی است. از آنچه خدا برای آنان حرام کرده است چشم پوشیده اند، و گوش های خود را وقف دانش با منفعت نموده اند. آنان را در بلا و سختی و آسایش و راحتی حالتی یکسان است. و اگر خداوند برای اقامتشان در دنیا زمانی معین را مقرر نکرده بود از شوق ثواب و بیم از عذاب به اندازه چشم به هم زنی روحشان در بدنشان قرار نمی گرفت.»

اینچنین خصوصیاتی برخاسته از نگرش مؤمنانه اهل تقوی به سرنوشت و خالق هستی بخش رقم زننده همگان است و لذا تبعات این ملکات اخلاقی و صفات کریمه، بروز اوصاف ممتاز دیگر در ایشان است صفاتی که در ادامه کلام مولای متقیان علی (ع) این چنین آمده است:

«خداوند در باطنشان بزرگ، و غیر او در دیدگانشان کوچک و خوار است. آنان با بهشت چنانند که گویی ان را دیده اند و در فضایش غرق نعمتند. و با عذاب جهنم چنان هستند که گویی آن را مشاهده می نمایند و در آن معذبند. دل هایشان محزون، همگان از آزارشان در امان، بدن هایشان لاغر، نیازهایشان سبک و نفوسشان با عفت است. روزی چند را در راه حق صبر کردند که برای آنان راحتی جاوید به دنبال آورد، این است تجارتی سودآور که خداوند برای آنان مهیا نمود.»

در بیانات گوهربار حضرت امیرالمؤمنین (ع) به شرحی که آمد و بخش هایی از خطبه مشهور همّام می باشد، آن بزرگوار به چند خصوصیت از متقین اشاره می فرمایند:

متقین کسانی هستند که:

1-    بر این نکته واقف و همواره هشیارند که حضرت حق از عبادت بندگانش بی نیاز است و طاعت بندگان او را سود و منفعتی نمی رساند؛ همچنان که ترک عبادات نیز خداوند را زیانی نخواهد رساند. بنابراین باید در فلسفه عبادات تأملی مستمر و همواره داشت، تا از رهگذر درک روح عبادات آنها را با انگیزه ای مضاعف و بهتر به جای آورد و اثر بخشی آنها را در خویش افزایش داد.

2-     اهل تقوا انسان های میانه رو و معتدل می باشند که بر اساس وقوف بر حقیقت مالکیت و حاکمیت خداوند بر همه مشیت ها و سرنوشت ها و احوال و مقتدرات، به دنیا طمع نداشته و شائق لقای خدای خویش اند و این مالکیت اخلاقی سبب بروز صفات اخلاقی ممتاز دیگری در ایشان شده و گویی حقایق عالم راا با چشم دل به وضوح می بینند از جمله بهشت و جهنم را.

3-    تقوا پیشگان انسان هایی هستند که هر جا باشند از وجودشان احساس امنیت می شود و هیچ خطر و نگرانی نسبت به ایشان متصور نیست. از این روی جامعه ایمانی و مبتنی بر تقوا که همه عناصر آن از متقین باشند جامعه ای امن و سرشار از اطمینان و طمأنینه است.

به راستی شیعیان آن بزرگوار تا چه میزان توانسته اند خویش را با معیارهای مذکور در کلام او تطبیق دهند؟ آیا جای تأمل و بازنگری در خویش را نداریم و نباید بیش از پیش به خود آییم و با توجه به جامعه کنونی مسلمین ریشه های مشکلات ایشان را بازخوانی و بازشناسی کنیم و بر اساس این باور قرآنی که «خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه آن قوم خودشان را تغییر دهند» به خود و چیستی خویش تلنگری بزنیم؟!.


منبع: نگهبان




طبقه بندی: دریچه، 
برچسب ها: نهج البلاغه،
نگارش در تاریخ پنجشنبه 29 فروردین 1392 توسط Hassan . | نظرات ()
درباره وبلاگ
پروردگارا به وسیله خودت من تو را شناختم و تو مرا بر خود راهنمایی کردی و به سوی خود خواندی.

                 *******
ستایش خدایی را که بجز او امید ندارم و اگر به غیر او امید داشتم ناامیدم میکرد.

                 *******
ستایش خدایی را که هرگاه برای حاجتی بخواهم او را ندا کنم، و هر زمان بخواهم برای راز و نیاز بدون واسطه با او خلوت کنم و او حاجتم را برآورد.

                 *******
ستایش خدایی را که می خوانمش و او پاسخ دهد و اگر بخواند مرا با سستی به درگاهش روم.

                 *******
ستایش خدایی را که می خواهم از او و به من عطا می کند و اگر او از من چیزی خواهد بخل ورزم.

پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :




شارژ ایرانسل

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی